Verschil tussen motoren in elektrische fietsen

De plaatsing van de fietsmotor bepaalt gedeeltelijk het rijcomfort van de fiets. Er zijn drie plaatsen op de elektrische fiets waar de motor kan zitten. Daarnaast is de kracht van de motor belangrijk. Het landschap waar je namelijk fietst, is relevant voor de kracht van de motor die je kiest.

In het kort:

  • De plaats van de motor is van belang voor het rijcomfort.
  • Verschillende motoren hebben verschillende geluidsniveaus
  • Een krachtige fietsmotor is handig, maar let op de plek waar deze zit.

Plaats van de fietsmotor

Motor in het achterwiel


Een motor in het achterwiel geeft je als het ware een duwtje in de rug. De achterwielmotor zie je nog heel weinig op e-bikes. Echter op Speed Pedelecs komen ze wel veel voor. Dit komt omdat een achterwielmotor veel vermogen heeft (tot wel 850 Watt). Dit houdt in dat je veel ondersteuning krijgt als je op hoge snelheid fietst. Dus ideaal voor een Speed Pedelec. De koppel is echter wel een stuk lager dan bij een middenmotor. Gemiddeld genomen 40 Nm. Dus niet ideaal voor in heuvelachtig gebied.

Motor in het midden van het frame

De middenmotor is momenteel de meest voorkomende fietsmotor. De positie is goed voor de gewichtsverdeling van de fiets. Daarnaast geeft deze motor een zeer krachtige ondersteuning, terwijl het heel natuurlijk aanvoelt.

Wij werken met de vier bekende en meest betrouwbare merken. Twee Duitse merken, Bosch en Brose, en de twee Japanse merken Shimano en Yamaha. Wij vinden het erg belangrijk dat de gehele e-bike alle elektronica van hetzelfde merk heeft. Dus zie je bij ons een e-bike met een Yamaha motor, dan is de accu, display en bediening allemaal van hetzelfde merk. Dit maakt de fiets het meest betrouwbaar.

Motor in het voorwiel

Bij een motor in het voorwiel wordt je voor je gevoel meer getrokken. Het gewicht zit in het voorwiel waardoor de elektrische fiets goed in balans is. Om doorslippen te voorkomen is de trekkracht van een voorwielmotor beperkt tot maximaal 33 newtonmeter. Deze motor is ideaal voor alledaags gebruik en op vlak terrein. Prijstechnisch is dit systeem het voordeligst.

Het type fietsmotor

Er zijn motoren met en zonder overbrenging (met andere woorden interne tandwielen). Motoren zonder overbrenging noemen we ‘direct drive’ motoren. Door het ontbreken van borstels en tandwielen is de motor onderhoudsarm, betrouwbaar, maar vooral ook stil. Geluid is iets waar je jezelf tijdens het gebruik aan kunt gaan ergeren. Tijdens een proefrit merk je al snel of de motor geluid maakt of niet.

Wanneer je regelmatig in een heuvelachtig landschap fietst, is het verstandig om een elektrische fiets te kiezen met een krachtige motor. Idealiter zit een krachtige in het midden of achterin de fiets. Een té krachtige motor in het voorwiel kan op losse of instabiele ondergronden onveilige situaties veroorzaken.

Newtonmeter uitgelegd: de kracht van de motor

Hoe meer newtonmeter (Nm), hoe krachtiger de motor is. Wanneer je regelmatig in een heuvelachtig landschap fietst, is het verstandig om een elektrische fiets te kiezen met een krachtige motor met minimaal 60Nm. Idealiter zit een krachtige motor in het midden of achterin de fiets. Een té krachtige motor in het voorwiel kan op losse of instabiele gronden onveilige situaties opleveren.